Automaticke otevirani kurniku

Otevírání a zavírání kurníku je celkem otravná činost, zejména díky své pravidelnosti, která se snadno zapomene. A při takovém zapomínání, pak hrozí návštěva lišky, která vyčistí kurník během jediné noci.

Jednou jsem tak koukala na malý otvor do kurníku ve výšce jednoho metru do kterého vedly vratký žebříček. "Tož jak se tam ta liška může dostat?" přemýšlela jsem, když tu se kolem mě ochomejtl náš pes, který má velikost lišky. Tak jsem ho poprosila o malou ukázku. I když nikdy nic podobného za úkol nedostal, k mému překvapení splnil příkaz "Dovnitř!" napoprvé. Z místa ve vzdálenosti dvou metrů proskočil otvorem jako by nic. Oči mi málem vypadly z důlku. Každopádně jsem pochopila že hrozba liščího vpádu je velmi realná a musela jsem tu automatiku nějak vyřešit.

Automatické otvírání kurníku značky Lada

Tak jsem se pustila do výroby automatiky. Od kamaráda jsem dostala motorek ze stěračů Lady. Rozebrala jej, vyhodila ozubené převody a nechala jej jen točit. Spřevodovala jsem jej pak po svém. Pomocí kola od byciklu, z kterého jsem sundala plášť i duši. Duši jsem pak využila i jako řemenici. No a přes tyč jsem pak otevírala dvířka nahoru a dolu. Nejlepší se nakonec ukázalo, udělat kyvadlové dvířka, protože se nikde nedřely a nezasekávaly rohy.

Největším oříškem bylo doladit spínače v poloze zavřeno a otevřeno. I když se dvířka otevíraly už celkem pomalu, stále to bylo dost rychle, aby se dvířka v krajní pozici jen odrazily od spínače a setrvačností pokračovaly dál v pohybu. Ale i to se nakonec povedlo a tento systém fungoval celkem dobře. Díky přečuhujcí části kyvadlových dvířek, jsem měla i vizuální kontrolu, zda se kurník zavřel či nikoli.

Osudné tomuto systému se stalo upevnění klikové hřídele na kolo od bycyklu. Šroub který jsem použila se každým dnem trošičku dotáhl. A když jsme byli na dovolené, utáhl se natolik, že se vše seklo a motorek se odvařil :(

Další věc která dělala problémy, byla napájení pomocí staré autobaterie. Výhoda byla, že baterii neovlivnily výpadky proudu. Problém však byl, že když byla nabytá, měl motorek více síly a překmitl spínače. A když byla vybitější, neměla díky velkému zpřevodování, zase dost síly dotlačit vypínač.

 

Automatické otvírání kurníku značky Ford

Tož oplakala jsem to stejně jako starého Forda, kterého jsme tou dobou museli dát do šrotu. Tož tak jsem vlítla do Fordíka se šroubovákem a všechno možné i nemožné z něj zachránila. Mimo jiné i motorek ze stěračů. Jenže tenhle bazmek byl zanýtovaný. Díky pokročilému těhotenství mě omezoval čas, fyzické síly i pud sebezáchovy, tak jsem kolem břucha nechtěla blbnout z vrtačkou. Vždycky když se snažím něco odvrtat zlomí se mi vrták...

Tak jsem nechala motorek tak jak byl shodila jsem celou krásnou konstrukci kyvadlových dvířek a upevnila dvířka za boční panty. Motorek i se stěračem jsem umístila nad dvířka. Takže jsem využila kmitavého stěračového pohybu na zavírání a otvírání. Vše bylo až příliš snadné za dva dny bylo vše nainstalováno. Jenže o to horší bylo doladění spínačů krajní polohy. Stěrač měl větší sílu a tak se odrážely dvířka více než před tím.

Vymyslela jsem tedy vlastní spínače s magnetem. Když se dvířka otvíraly, natahoval se drátek jednoho obvodu, který byl ke dvířkám přilepený magnetem. Až byly tak otevřené, že se magnet odlepil a obvod otevírání se přerušil. V této pozici se z druhé strany dvířek přilepil magnet s druhým drátkem, který uzavřel obvod na zavírání. Ten se však spustil až ve večerních hodinách. No jiskřilo to trochu, ale nic tak hořlavého kolem nebylo. Fungovalo to krásně až do zimy. Na mých krásných magnetických spínačích se zrobil led a ten prevít nevodí :( A pak se odporoučel i motorek.

 

Automatické otvírání kurníku s kupovaným motorkem

Jelikož jsem kvůli mateřským povinnostem už neměla čas na hraní. A protože byly Vánoce. Koupil můj táta motorek zbrusu nový a udělal třetí verzi automatiky na kurník. Inspiroval se klasickým otvírání co se používá na brány. Motorek tedy točí závrtnou tyčí na které se pohybuje matička. Matice je upevněná v trubce do které se i zasouvá/vysouvá závrtná tyč. Trubka s tyčí pak dotlačuje, či přitahuje dvířka. Dědeček samozřejmě dodělal spoustu vychytávek, jako jsou barvené kontrloky. Takže nám kurník svítí při zavírání zeleně, při otvírání žlutě. A zavřený kurník signalizuje červená ledka. Tato verze funguje už druhým rokem celkem bez problému. Občas se povolí uchycení tyče k motorku, ale to jsou veškeré poruchy. Spolehlivost se dá vyčíslit na více než 90%.

Otvírání i zavírání je díky závrtné tyči velmi pomalé (6 min). Ale žádnou slepici zatím šlak netrefil :) Díky této pomalosti, navíc nejsou problémy s koncovými spínači. Které zlobily v předchozích dvou verzích.

Toď ode mně zatím vše. Příležitostně přidám schéma elektrického zapojení.

 


 

Jiné systémy automatického otvírání kurníku

Prehled jiných systemu pro automaticke otevirani dvirek od kurniku:

Kam dál?